NOVINKY

arr3AKO NAKUPOVAŤ PLNOSPEKTRÁLNE ZDROJE SVETLA?Zdroje svetla plnospektrálne, celospektrálna, fullspectrum, daylight spektrum, natural spektrum,... arr3TEPLOTA CHROMATICKOSTITEPLOTA CHROMATICKOSTI Je farba bieleho svetla meraná v Kelvinoch.. Tento parameter sa po na... arr3ZIMNÁ AKCIA – VAŠE SÚKROMNE SLNKOPripravili sme pre vás zimnú ponuku, s ktorou si vo vašom byte, dome alebo firme môžete urobiť letnú... arr3AKO POMÁHA ZDRAVÉ SVETLO?Plnospektrálne osvetlenie (umelé) je také, ktoré má index podania farieb RA vyšší ako 90 (v USA... arr3ČO JE TO PLNOSPEKTRÁLNE OSVETLENIE?Svetlo liek budúcnosti Jacob Liberman Škodlivé osvetlenie fakt či výmysel? Ľudská spoločnosť sa v...

KONTAKTY

SolarPro
1. maja 11
91101 Trenčín
tel: xxx
napíšte nám

ČO JE TO PLNOSPEKTRÁLNE OSVETLENIE?

Svetlo liek budúcnosti Jacob Liberman

Škodlivé osvetlenie fakt či výmysel?

Ľudská spoločnosť sa v súčasnosti snaží vysporiadať s problémom znečistenia ovzdušia a vody, a tiež zlé potravy. Ale čo škodlivé osvetlenie (čiže maliluminace, tj. Termín zavedený dr. Johnom Ottom)

Rovnako, ako môže zlé stravovanie spôsobiť podvýživu, môže zlá "výživa svetlom" spôsobiť škody z tzv. Maliluminace, čo môže mať na zdravie podobné účinky. Ak pripustíme, že svetlo je hlavným faktorom pre udržanie všetkého života, musíme tiež priznať, že nedokonalé a nekompletné osvetlenie bude ovplyvňovať všetky aspekty ľudskej existencie. Je škodlivé osvetlenie fakt či výmysel?

Priznáme Ak osvetlenie dôležitosť vo vzťahu k ľudskému zdraviu, musíme sa predovšetkým podrobnejšie zaoberať zložením slnečného svetla, a na druhej strane zložením svetla umelého, ktorému sme denne vystavení. Svetlo sa skladá z vĺn svetelného žiarenia a je merateľné na vlnovej dĺžky. Ako už bolo spomenuté predtým, svetlo ľudským okom viditeľné sa pohybuje v rozmedzí 400 až 700 nanometrov. Lúče gama, röntgenové a ultrafialové, majú kratšie vlnové dĺžky než 400 nanometrov, zatiaľ čo infračervené svetlo, mikrovlny a rádiové vlny majú vlnovú dĺžku vyše 700 nanometrov .. Slnečné svetlo obsahuje všetky vlnové dĺžky, poskytuje nám celé elektromagnetické spektrum, pod ktorým sa vyvinul všetok život na našej planéte.

Až do roku 1879, kedy Edison zdokonalil elektrickú žiarovku, trávili ľudia veľkú časť dňa vonku, a dostávalo sa im tak dostatočné denné dávky prirodzeného svetla v jeho plnom spektre. Hoci Edisonovu vynálezu nemôžeme uprieť dôležitosť, pretože znamenal rozhodne obrovský pokrok vo vývoji technológií, zároveň však vytvoril situáciu, keď ľudia stratili úctu k prírodnému cyklu striedania svetla a tmy. Čím dosažitelnějším sa stávalo elektrické osvetlenie, tým viac sa život spoločnosti sústredil dovnútra budov, a skracoval sa čas, kedy sú ľudia vonku a sú tak prirodzene vystavení plnému spektru zo slnečného svetla.

Plnospektrálne žiarivkové osvetlenie vynašiel dr. John Ott pri natáčaní časozberného dokumentu o živote rastlín, ktoré však pod umelým osvetlením nekvitli a chradli. Ukázalo sa, že vo svetle žiariviek chýbali niektoré farby, hlavne hlboká červená a fialová. Dohodol sa teda s výrobcom, že chýbajúce farby doplní a prvé plnospektrálne žiarivkové svetlo bolo na svete. Jeho plnšie a lepšie vyvážené spektrum sa viac podobalo dennému svetlu a rastliny v ňom prospievali a kvitli a bolo sympatické aj ľuďom. John Ott sa ďalej venoval skúmaniu účinkov kvality osvetlenia na zdravie, pohodu a výkonnosť človeka. V 70. rokoch vykonával porovnávacie výskumy v školách. Ukázalo sa, že pod plnospektrálnym osvetlením sú žiaci pokojnejší, lepšie sa sústredia a dosahujú lepšie výsledky, než ich spolužiaci v svetle obyčajných žiariviek, ktorí boli viac roztekaní, niektorí až hyperaktívne. Profesor Fritz Hollwich v Nemecku zistil, že po inštalácii Plnospektrálnych žiariviek v čakárni pacientom poklesla hladina stresového hormónu. 

Jasné svetlo s vysokým obsahom aktivujúcej modrej zložky sa dnes používa pre liečenie sezónnych (SAD) a všeobecných depresií a ďalších psychických stavov. V niektorých prípadoch účinkuje rovnako dobre ako antidepresíva. Synchronizácia nerovovej sústavy na 24 hodinový rytmus pomocou intenzívneho svetla počas dňa - a najmä ráno - sa ukazuje ako výborný pomocník aj po operáciách, kde zlepšuje spánok a urýchľuje rekonvalescenciu alebo v domovoch seniorov, kde sú ľudia cez deň čulejší a v noci potom lepšie spia. Synchronizácia svetlom pomáha tiež pri poruche pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) a syndrómu nočného jedenia (NES). VFN v Prahe rozvíja chronobiologické laboratórium a liečba svetlom bude novou položkou v Úhradovom číselníku zdravotných poisťovní na rok 2014. 

Ak vstávame do tmy alebo si nemôžeme dopriať rannú prechádzku na slniečku, pomôže plnospektrálny slnečný simulátor, ktorý prináša možnosť "svetelného naštartovania" na domáci či pracovný stôl. 


 

Vplyv svetla na časový systém človeka

Časopis Svetlo, číslo 4/1998

Autor: Dr.Helena Illnerová, Fyziologický ústav AV ČR

Svetelné charakteristiky

Dlho panovala domnienka, že svetlo na cirkadiánny časový systém človeka nepôsobí, pretože osvetlenie bežným svetlom v noci neovplyvňovalo rytmickú tvorbu melatonínu. Americký psychiater A.Lewy použil biele svetlo o intenzite 2 500 luxov, a tvorbu melatonínu u osvetlených subjektov tak potlačil. Po tomto zistení bolo zrejmé, že svetlo cirkadiánny systém ovplyvňuje, usúdilo sa však, že na svoje pôsobenie musí byť veľmi jasné. V súčasnej dobe je však zrejmé, že aj biele svetlo o intenzite 200 až 500 luxov môže nastavovať biologické hodiny človeka a synchronizovať ich s 24hodinovým dnom.

Poruchy cirkadiánneho systému človeka

U niektorých jedincov dochádza k voľnému behu biologických hodín s vlastnou vnútornou periódou nerovnajúce sa 24 hodinám. Vnútorná čas týchto jedincov prestáva byť vo fáze s vonkajším dnom as časom okolitej spoločnosti. K voľnému behu môže dôjsť u nevidomých ľudí, u jedincov pracujúcich na zmeny, u ľudí s neštruktúrovaným dnom bez denných povinností či u starých jedincov. S výnimkou nevidiacich je možné vnútorné čas takýchto jedincov synchronizovať s 24-hodinovým dnom vhodným osvetlením.

Obdobne je možné liečiť vhodným osvetlením i poruchu, kedy niekto zaspáva príliš neskoro, či naopak chodí spať príliš skoro. V prvom prípade je vhodné osvetlenie silným svetlom v ranných hodinách, aby sa vnútorné hodiny predbehli, v druhom prípade vo večerných hodinách, aby sa oneskorili. Osvetľovanie v pravú chvíľu môže tiež napomôcť rýchlejšiemu prispôsobenie sa novému času pri lete cez viac časových pásiem. Fototerapia zmierňuje tiež sezónne, prevažne jesenné a zimné depresie či obyčajné jesennej "blues" čiže náladu, ktorá k nám prichádza s nástupom krátkych jesenných dní.

Svetlo hrá v živote človeka veľkú úlohu. Umožňuje mu priestorové videnie a súčasne synchronizuje jeho vnútornú deň s vonkajším dnom. Bez svetla by naše vnútorné hodiny voľne bežali a spoločnosť by bola fázovo desynchronizována.


 

Svetlo a ľudské funkcie

Dr.Jacob Liberman

Keďže väčšina ľudí trávi dobu svojho bdenia vnútri budov, a tým eliminujú zo svojho života slnečné svetlo, pozrime sa podrobnejšie na toto prostredie vo vzťahu k zdraviu, produktivite a všeobecne pocitu pohody.

Asi najucelenejšiu prác o účinkoch svetla (ai iných faktorov) na ľudské funkcie a vývoj človeka, bola priekopnícka štúdie dr. Darell Boyda Harmona "Koordinovaná trieda".

Dr. Harmon začal svoju prácu v roku 1938, kedy Texaský úrad zdravia inicioval dlhodobý program na podporu zdravia školských detí.

V počiatočnej fáze programu bolo treba vytýčiť všetky fyzické a psychologické problémy, týkajúce sa týchto detí. Sem boli zahrnuté tiež faktory z prostredia triedy, ktoré by mohli mať vzťah k problémom, prípadne k ich vzniku prispievať. V prvých troch rokoch bolo monitorované zhruba 160 000 školských detí so zdravotnými alebo vzdelávacie problémy, a zároveň bolo posudzované cez 4 000 učební. Hneď prvotné analýza vstupných dát odhalila, že približne jedna polovica detí trpela v priemere dvoma viditeľnými neduhy ako opustila prvý stupeň školy. Keď boli tieto neduhy porovnané so skúmanými faktormi v učebniach, zistilo sa, že mnohé ťažkosti mali vzťah k fyziologickým činnostiam, ktoré sú stimulované svetlom. Na základe týchto zistení boli v roku 1942 zahájené štúdie, ktoré by pomohli vytvoriť metódy, ako ovplyvňovať fyzické faktory v prostredí triedy. V roku 1946 boli výsledky všetkých štúdií skombinované a využité pri plánovaní experimentálneho centra, ktoré by pomohlo v triedach určiť optimálne osvetlenie, lavice a celkový vzhľad miestnosti, za účelom dosiahnutia čo najlepších školských výsledkov pri vyvinutí čo najmenšieho úsilia. Zistené výsledky boli využité pri vykonaní zmien v jednej škole, a následne tu bola vytvorená experimentálne štúdie.

Zdravotné problémy detí, ktoré boli zistené na začiatku štúdie, boli znovu posúdené na jej konci. Pritom bol v mnohých problémových oblastiach zistený veľký pokles ťažkostí.

Uveďme príklady:

PROBLÉMOVÁ OBLAST:SNÍŽENÍ V PROCENTECH:
Zrakové potiaže 65
Problémy s výživou 47,8
Chronické infekcie 43,3
Problémy s držaním tela 25,6
Chronická únava 55,6

Okrem týchto nesporných zlepšenie fyzického stavu detí, boli zaznamenané tiež lepšie výsledky vo výučbe, aj keď sa pri experimente nedošlo k žiadnym zmenám v rozvrhu alebo výukovom plánu, vzdelávacie filozofiu, ani metodike.

Štúdie dr. Harmona zreteľne ukázala, ako sú často pri výučbe detí prehliadajú ich základné potreby. Väčšina výskumov sa sústreďuje primárne na študijné plány a ich prípadné zmeny. Harmonizovať štúdie pritom demonštrovala tesný vzťah medzi prostredím v triede a zdravím, prípadne schopnosťou učiť sa, hoci tento vedec sa z hľadiska svetla sústredil hlavne na jeho distribúciu, nie na jeho kvalitu.